Dealul lui Ciocoi – vârful Planului

Postat în Impresii de călătorie. 7/01/2017

Satul Cuzăplac din județul Sălaj este și va rămâne pentru mine un loc în care voi merge cu drag de fiecare dată. Este un loc unde mi-am petrecut copilăria, adevărata copilărie, de la 6 luni până la 6 ani când părinții m-au dat la școală la Huedin, apoi toate vacanțele și weekendurile, cu foarte mici excepții, eram tot acolo. Chiar și o bună parte a grădiniței am facut-o acolo. Cu drag îmi aduc aminte cum mergeam eu și Călin a lu’ Viorel de pe Ghilani (accent pe „Ghi”) doi prichindei, prin fundul grădinilor spre grădiniță, cu niște gentuțe mici de metal în mână, în care aveam mâncărica.

kalotaszeg-162_resize

satul Cuzăplac – centru

Îmi aduc aminte de bunicul meu, Ioan Giurgiu. Sătenii și cunoscuții îi ziceau Uănucu’ – îi doresc odihnă liniștită acolo unde e, ca tare mi-e dor de el. A fost un om bun și cald la suflet. Eram umbra lui peste tot, la sapă, la fân, la vie, în pădure după ciuperci și lemne… abia așteptam weekendul ca să pot fugi de la școală direct la autogara din Huedin unde aștepta autobusul care mă ducea la Cuzăplac. Știam traseul cu ochii închiși. Treceam în fugă râtul de la moară și într-o clipită eram în curtea bunicilor.

Aș putea scrie un roman demn de oaresce premiu despre toată aventura mea de peste 18 ani în acest sat minunat, dar defapt nu despre asta vroiam să vorbesc acum, cu siguranță o voi face cândva. Am făcut doar o foarte mică introducere.

Dealul lui Ciocoi

De când eram mic, mă tot uitam la un deal ce îmi părea fascinant. E drept că priveliștea de la casa bunicilor nu era obturată de nimic, fiind ultima pe partea stângă de pe drumul ce duce în satul vecin Tămașa, așa că puteam admira dealul în voie. În toată copilăria mea nu am urcat niciodată pe acel deal, îmi părea foarte mare și imposibil de urcat. Așa gândeam cu mintea mea de copil de atunci. Anii au trecut și “am uitat” de toate acestea, inclusiv de deal.

Dealul lui Cicoi - Vedere spre Petrindu

Dealul lui Cicoi – Vedere spre Petrindu

Acum cu promovarea ținutului Călatei, satul fiind parte din acesta, mi-am adus aminte de deal, Dealul lui Ciocoi și vârful Planului, cu o înălțime de aproximativ 470 m (momentan nu dețin date oficiale). Nu știu de unde îi vine numele, probabil de la ceva boieraș sau vreun nume de familie, ori vreo poreclă… Pe viitor voi încerca să aflu de unde vine numele. La poalele dealului a funcționat și o mină de cărbune unde au muncit foarte mulți oameni, inclusiv bunicul meu. S-a închis de mulți ani, cică strategic ziceau unii și intrarea este sigilată.

kalotaszeg-168_resize

La urcare pe Dealul lui Ciocoi – lunca Văii Almașului – în plan secund satul Zimbor

Cu nostalgie în suflet, într-o frumoasă zi de primăvară, 5 aprilie a anului 2016, m-am urcat în 4×4 și în 30 minute de la Florești, pe la Gârbău, Aghireșu și Petrindu, am ajuns la poalele dealului cu pricina. M-am învârtit o vreme până să găsesc un loc optim pentru urcat. Pe traseu mai opream, fotografiam și admiram peisajul. Valea Almașului șerpuia lin printre cele două sate, Cuzăplac și Tămașa iar priveliștea devenea din ce în ce mai frumoasă.

kalotaszeg-258_resize

satul Tămașa văzut de pe Dealul lui Ciocoi

Am descoperit și un frumos semi-canion din gresii și nisipuri, săpat de ape și format probabil și din alunecări de teren. Fascinantă natura asta. Am constatat că acest deal era mult mai interesant de urcat și explorat pe jos. Data viitoare așa am să fac.

kalotaszeg-262_resize

intrare în semi-canion – in plan secund satul Cuzăplac

Pe măsură ce urcam, relieful devenea mai interesant. Pot fi admirați colți mari de gresii și nisipuri, locuri numai bune de o fotografie memorabilă.

kalotaszeg-239_resize

Odată ajuns în vârf, panorama ce mi s-a arătat a fost superbă. A meritat efortul de a chinui puțin mașina. De aici se pot vedea o parte dintre satele din depresiunea văii Almașului și munții Vlădeasa, Meseș, Plopiș, dealurile Clujului, etc. Eu nu am putut spune decât Uau! Aici există și o amenajare de tranșee și locașuri de tragere, probabil din al Doilea Război Mondial.

kalotaszeg-266_resize

În vârful dealului

Am petrecut mai bine de două ore în vârf pentru a admira peisajul, pentru fotografie, dar și pentru puțin timp cu mine însumi. Poate sunt puțin subiectiv, dar experiența a fost magnifică.

kalotaszeg-256_resize

Tranșee în vârful dealului

Sunt foarte mulți localnici care nu au urcat niciodată pe acest deal, chiar și cei tineri.

Chiar vă recomand să faceți o tură pe acest deal și să-l explorați, pe jos. Sunt sigur că veți rămâne mai mult decât încântați după o zi petrecută în acest loc. Evident, nu uitați aparatul foto.

Cu drag,

Cosmin Giurgiu – președinte APDT.